تاثیر بازی های رایانه ای بر بهداشت روان دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی (پایه سوم) مدارس شهر تهران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده فاطره عرب نوزری
- استاد راهنما محمد شبیری نادر منصور کیایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
بررسی تاثیر بازی های رایانه ای برسلامت روان کودکان و نوجوانان می تواند به اجرای مداخلات پیشگیرانه و درمانی برای علایم سو روانی این قبیل بازی ها بر مخاطبین کمک کند. لذابررسی تاثیر بکار گیری بازی های رایانه ای برسلامت روان، بویژه کودکان، بسیار حائز اهمیت است تا از طریق آن بتوان به یافته های جدید تر وکار آمد تری هم در زمینه فناوری های نوین وهم در زمینه سلامت روان کودکان دست یافت. هدف ازاین پژوهش بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر بهداشت روان دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی (پایه سوم) مدارس شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان پایه سوم راهنمایی مدارس شهر تهران (تعداد95256) نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران ونمونه گیری به روش تصادفی ساده تعداد (897) دانش آموز (490) دانش آموز دخترو(407) دانش آموز پسر در این طرح پژوهشی شرکت داده شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه سلامت روان وپرسش نامه محقق ساخته بود. پرسش نامه بین افراد توزیع ونظرات آنان جمع آوری گردید. پس ازجمع آوری اطلاعات، داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss ونمرات حاصل از آزمون باروش تحلیل واریانس یک راهه وضریب همبستگی کندال مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. سطح معنا داری آماری 95% در نظر گرفته شده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در دانش آموزانی که به بازی های رایانه ای نمی پرداختند نسبت به دانش آموزانی که کم یا زیاد به بازی می پرداختند از نظر سطح سلامت روانی در همه ابعاد (پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، حساسیت بین فردی، علائم جسمانی) درشرایط بسیار بهتری قرار داشتند. در میزان استفاده از بازی های رایانه ای وسطح سلامت روانی دانش آموزان فاکتور جنسیت تاثیر گذار بود، به این صورت که دانش آموزان پسر از سلامت روانی پایین تری برخوردار بودند. بین نظر والدین نسبت به بازی های رایانه ای با سطح سلامت روانی آنان به جز پرخاشگری رابطه معناداری وجود داشت. یعنی هر چه نظر والدین به سمت مخالف بازی های رایانه ای پیش رودمیزان سلامت روان در دانش آموزان افزایش می یابد.
منابع مشابه
نقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران
این تحقیق با هدف بررسی نقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران انجام گرفته است. تحقیق از نوع همبستگی و روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق دانش آموزان متوسطه منطقه 3 شهر تهران که تعداد آنها 27535 نفر می باشد. از میان آنها تعداد 385 نفر بعنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنا...
متن کاملبررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران
عده ای معتقدند که بازی های رایانه ای رابطه منفی با عملکرد تحصیلی و وضعیت سلامت روانی داشته و بر میزان رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگی و گوشه گیری نوجوانانی که به این بازی ها می پردازند ، تاثیر دارد. هدف پژوهشی حاضر بررسی و مقایسه تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان (در سه گروه دانش آموزانی که از اینگونه بازی ها استفاده نمی کنند، کم استفاده می کنند و زیاد است...
متن کاملتاثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش آموزان دوره اول متوسطه
هدف پژوهش حاضر تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری به تعداد 5030 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس پایه های تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمعآوری ...
متن کاملتاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...
متن کاملتاثیر بازی با حروف الفبای فارسی بر خلاقیت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر همدان
زمینه:یک ازدغدغه های همیشگی دانش روانشناسی تربیتی ارایه روشهایی برای افزایش خلاقیت کودکان است که این نگاه گاهی نیازمندبررسی روشهادربازیها ورفتارهای گذشتگان است.هدف: خلاقیت وروشهای ارتقاء آن یکی ازدغدغه های همیشگی جامعه علمی است ولذادراین راستا این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر بازی با حروف الفبای فارسی بر خلاقیت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی بود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023